نرم افزار های مورد نیاز

تبلیغات متنی


5-listening-skills-of-extremely-successful-people

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که یک مکالمه یا گفتگو را ترک کنید زیرا احساس می‌کردید شنیده نمی‌شوید؟ آیا از این موضوع ناراحت بوده اید که چرا فرد مقابل به صحبت‌های شما گوش نمی‌دهد؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است باید بدانید که تنها نیستید. بیشتر افراد بر این باورند که مهارت‌های شنیداری بسیار قوی دارند.

مطالعات انجام شده در دانشگاه ایالتی رایت بیش از 8000 نفر را مورد بررسی قرار داده است. درصد بالایی از این افراد خود را شنوندگان خوبی دانسته اند. همه ما به خوبی می‌دانیم که این موضوع واقعیت ندارد. در حقیقت، اکثریت قریب به اتفاق افراد نمی‌توانند شنوندگان خوبی برای صحبت‌های طرف مقابلشان باشند.

خبر خوب این است که شنیدن مهارتی است که می‌توانید آن را به مرور زمان یاد بگیرید. اگر از قواعد و تمریناتی که در این مقاله بیان می‌شود به خوبی تبعیت کنید شما نیز شنونده خوبی خواهید بود. پس همراه ما باشید.

در ادامه 5 مهارت شنیداری را مشاهده می‌کنید که افراد موفق آن را دارند:

  1. تماس چشمی داشته باشید:

داشتن تماس چشمی خوب می‌تواند تمایل و علاقه افراد برای صحبت کردن را افزایش دهد. این گزینه به شما کمک می‌کند به طرف مقابل خود نشان دهید که چقدر برای شما مهم است. به این فکر کنید که فردی به هنگام صحبت کردن در چشمان شما نگاه کند.

در این شرایط چه احساسی خواهید داشت؟ برخی از افراد زمانی که در حال مکالمه با آن هستید به موارد دیگری توجه می‌کنند و هیچ ارتباط چشمی با شما ندارند. در گزینه اول فرد مقابل به شما می‌گوید که صحبت‌هایتان را گوش می‌دهد و به شما اهمیت می‌دهد. در گزینه دوم پیام فرد این است که صحبت‌های شما هیچ اهمیتی برای او ندارد.

بیشنر افراد با تمایل و علاقه کافی به صحبت‌های دیگران گوش نمی‌کنند. آن‌ها فقط می‌خواهند به صحبت‌های طرف مقابل پاسخ دهند. در این شرایط درکی از صحبت‌های انجام شده وجود نخواهد داشت.

  1. در یک زمان خاص، تنها یک سوال بپرسید:

اولین قانونی که باید در مورد پرسیدن سوال رعایت کنید این است که تا زمانی که طرف مقابل صحبت‌هایش تمام نشده است هیچ سوالی نپرسید. زمانی که توقفی در مکالمه ایجاد شد، شما می‌توانید سوال خود را از طرف مقابل بپرسید اما به خاطر داشته باشید که در یک زمان خاص می‌توانید تنها یک سوال بپرسید.

سوال شما باید مرتبط با بحث طرف مقابل باشد. اگر سوال دیگری دارید که می‌خواهید بپرسید، باید آن را در ذهن خود نگه دارید تا توقف دیگری در مکالمه صورت گیرد. باز هم می‌توانید تنها یک سوال از طرف مقابلتان بپرسید. این یک تمرین خوب برای افرادی است که هرچه در ذهن دارند بلافاصله بیان می‌کنند.

  1. به طرف مقابل توجه کنید:

در دنیای امروز اینکار به آسانی انجام نمی‌شود. زمانی که فردی در حال صحبت با شماست توجه کردن به او و صحبت‌هایش یک رفتار آموزش دیده است. زمانی که احساس کردید ذهن شما از افکار مختلف پر شده است و نمی‌توانید تمرکزی بر روی صحبت‌های طرف مقابل داشته باشید، نفس عمیق بکشید، سپس به آرامی بر روی چیزی که او می‌گوید تمرکز نمایید.

در آغاز کار ممکن است ذهن شما چندین بار از موضوع مورد بحث دور شود. اما اگر این افکار را به سرعت برگردانید، بهبود سریعی حاصل خواهد شد.

توجه کردن به صحبت‌های طرف مقابل وظیفه اصلی یک شنونده است.

  1. هیچ فرضیه‌ای ایجاد نکنید:

بیشتر افراد تلاش می‌کنند بر اساس تجربیات و احساس شخصی خود صحبت‌های طرف مقابل را قطع کنند و در مورد چیزی که می‌گوید فرضیاتی بسازند. با انجام اینکار نمی‌توانید به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش دهید. شما در ذهن خود گشت و گذار می‌کنید و به دنبال سوالاتی هستید که در ذهن دارید.

زمانی که می‌خواهید به صحبت‌های فردی گوش دهید باید بتوانید صدای درون خود را کنترل کنید. به جای اینکه فرضیه بسازید، بعد از اینکه فرد مقابل صحبت‌هایش تمام شد هر چیزی که شنیده‌اید را دوباره تکرار کنید و از او بپرسید مفهوم صحبت‌هایش را به درستی درک کرده اید یا خیر.

اگر گیج شده اید یا به بحث موجود بیش از حد علاقه مند هستید می‌توانید از فرد مقابل بخواهید دیدگاه‌ها و افکارش را دوباره با جزییات بیشتری توضیح دهد تا بتوانید درک بهتری از آن داشته باشید.

  1. صحبت نکنید:

زمانی که بحثی صورت می‌گیرد بهتر است ساکت باشید به جز در مواردی که سوال ضروری دارید یا تنها می‌خواهید درک خود از بحث موجود را با چند کلمه کوتاه بیان کنید.

بیشتر افراد بر این باورند که با ارائه راه حل برای مشکلات موجود و نصیحت کردن طرف مقابل می‌توانند موثر و کارساز باشند. اما واقعیت این است که موضوع دقیقا برعکس چیزی است که آن‌ها فکر می‌کنند. ما به سرعت صحبت‌های طرف مقابل را قطع می‌کنیم و به او اجازه بیان افکارش را نمی‌دهیم.

سال‌ها قبل در کنار یکی از دوستان خود جلسه مهمی داشتم. قبل از اینکه جلسه کاری شروع شود، با او به صحبت پرداختیم. اما در اواسط بحث به من گفت که زیاد صحبت می‌کنم و باید زمان بیشتری را برای گوش دادن به صحبت‌های او اختصاص دهم. این بهترین نصیحتی بود که تا به حال شنیده بودم. به همین خاطر به دنبال مطالعه و یادگیری این بحث رفتم.

تنها چیزی که در این سال‌ها یاد گرفتم این بود که انسان‌ها بیشتر از اینکه از صحبت کردن چیزی یاد بگیرند با گوش دادن یاد می‌گیرند. پس شما نیز سعی کنید در زندگی خود شنونده خوبی باشید.

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    پیوندها

    دسته‌ها